onsdag 23. oktober 2013

Bestilling på bukett


Idag fikk vi i oppgave å lage en bukett, ettersom vi har fått en bestilling fra helse og sosial om at de trengte 2 høstbuketter. Da fikk hele klassen oppgave om å lage en høstbukett som tilfredsstilte kravene. De eneste kravene var egentlig at den skulle være høstlig og koste max 200,-.


På dette bildet jobber jeg med å stifte Physalis, ettersom de ikke trenger vann, og at de ikke har så lang stilk. Jeg måtte også stifte ståltråden en gang for å få den til å bli lang nok, da jeg lagde en bukett med bindepunktet langt nede. 

Materialliste med priser:

Antall   Vareslag                Pris pr stk.       Sum
4stk     Roser                      7,-                   28,-
3stk     Pistache                  5,-                   15,-
4stk     Physalis                  1,-                     4,-
6stk     Nellik                     8,-                    48,-
1stk     Chrysanthemum     12,-                   12,-
5stk     Aspidistra               5,-                    25,-
1stk     Silkebånd               4,-                     4,-
=
24                                    42,-                  136,-

Buketten vil med andre ord koste 136,- i dette tilfelle, som er kun inn pris +mva. Med andre ord, ingen tjener noe på dette.

Har buketten din gode proporsjoner ut i fra kriterier for veiledende proporsjoner på bukett?
- Ja, buketten min har gode proporsjoner. Den er i 1:1 proporsjoner, som tilsier den er ca like høy under og over bindepunktet. Den er ikke i noe særlig halvkule, men den har en form for spiss på toppen, av den oransje chrysanthemumen. 

Er buketten teknisk god?
- Ja, det vil jeg si. Den er i radialteknikk, alle blomstene har skråsnitt og ingen blomster blir klemt. Samtidig som alle blomstene får vann(med unntak av Physalis, ettersom de skal tørke.

Er den ferdige buketten god og harmonisk å se på?
- Både ja og nei. Jeg syntes den er fin og rolig i fargene, med bare enkelte utstående kontraster(rosa), samtidig som jeg føler at pistachen gjør at det blir litt rot, eller at den ser litt "spretten" ut. Noe som kan være greit, men jeg vet ikke om jeg føler det passet 100% inn her. 

Har du forholdt deg til kundens ønsker?
- Ja, buketten er etter hva jeg mener absolutt høstlig og den koster under 200,-. Jeg har også tatt hensyn til at vi ikke vet kjønn på personen som skal ha buketten, og derfor prøvd å ikke bruke for mye rosa for eksempel. 

Er du selv fornøyd med buketten? Hvorfor? Hvorfor ikke?
- Både ja og nei. Jeg er fornøyd med den når jeg ser på den, samtidig som jeg ser så mye jeg føler jeg kunne gjort bedre. Men jeg måtte gi meg på grunn av hånda, så den endte opp slik om jeg ville eller ikke. Jeg føler jeg kunne prøvd å ta ut deler av pistachen, og kanskje hatt flere roser eller nelliker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar