torsdag 6. mars 2014

Prosjekt: Formal stilform



Onsdag og torsdag denne uken skal vi jobbe med formal stilform. Oppgaven vi fikk, gikk ut på at vi skulle lage 1 formal bukett, 1 formal bukett med konstruksjon, 1 formal dekorasjon og 1 formal dekorasjon med konstruksjon.

Over har jeg bilder av en formal bukett med konstruksjon, hvor konstruksjonen er laget av salix med gåsunger satt sammen av blå strips, som tar igjen blåfargen i Strelitzaene(papebøyeblomsten på toppen).

Vi skulle skrive analyse av blomsten vi valgte, og jeg valgte da Strelitzia, hvor analysen ble slik:
Den er Lang, har tykk stilk, spiss, den ser hard ut, har et stort volum og naturlig oransje-blå komplementær-kontrast. Den har også noe som kan brukes som brutte linjer i formen på selve blomsten, da det som stikker opp ikke går parallelt med stilken.


På dette bildet har jeg skrevet en kort analyse av Strelitziaen, samt tegnet en skisse på en formal bukett, hvor jeg  hadde tenkt til å bruke 3stk Strelitzia og 2 oransje Germini for å ta igjen den oransje fargen og bruke spiss-rund kontrast, samt trekant-sirkel kontrast, og tynn-tykk kontrast i stilkene, mens jeg tok igjen det blå fra Strelitziaene i bindepunktet, hvor jeg kunne brukt blå vikletrå/myrtetråd. Men læreren mente dette var et mer "butikk-formalt" arbeid, og at jeg skulle tenke mer utenfor boksen, få til noe mer vågalt og kunstnerisk.



Hun sammenlignet faktisk formal stilform med håret mitt, som er rosa-lilla-aktig for øyelikket. -->

 Videre tegnet jeg en skisse til hvor jeg fortsatt brukte tre Strelitzia, men tok bort Germiniene og la til tre Craspedia, to stilker med Gåsunger og èt Formium blad bakerst. Her ville jeg få frem kontraster i at Craspediaen er liten og rund(som en ball) mot den spisse Strelitziaen og at den har tynn stilk mot den tykke til Strelitziaen. Gåsungene har en myk overflate mens Strelitziaen har en hard og glatt, de er også tette, mot en åpen Strelitzia og det er en ujevn mot glatt-kontrast. Formium bladet ville fulgt Strelitziaen men vert buet og spisst rett opp, samt noe fargekontrast i den mørke grønnfargen og den lyse stripen som Formium har.

Denne skissen ble heller ikke godkjent av lærer, som mente jeg hadde for mange elementer som dro oppmerksomheten bort fra Strelitziaen. Da var jeg passe oppgitt over meg selv, og bestemte meg etterhvert for å sette igang uten skisser. Dette måtte vel være lettere, da jeg kunne sette sammen, sammenligne og ta opp igjen, på en helt annen måte enn hva man kan på et ark!

Resultatet ble da de øverste bildene, hvor jeg gikk fra å skulle lage bukett uten konstruksjon, til at det ble en bukett med konstruksjon. En kort analyse av det ferdige produktet blir da som følgene:
Strelitziaen er hovedblomst og den beholder sitt fokus. 3 Craspedia viser en fargeforskjell, trekker godt frem rund-spiss kontrast og sirkel-trekant kontrast, den har en glatt-ru kontrast og en tynn-tykk kontrast i stilkene. Det blir også gitt en god mengdekontrast, ved at selvom det er samme antall, så er Strelitziaen mye større og gjør mer ut av seg enn hva Craspediaen gjør.
Gåsungene er også i mengdekontrast, til tross for at de er mye fler enn Strelitziaen blir det samme konsept som med Craspediaen. Gåsungene har også en myk-hard kontrast, blass-sterk(farge) kontrast, og en rett-organisk kontrast.
Stripsen tar igjen blåfargen i Strelitziaen samt at den er kontrast til gåsungene, mens den skaper en stramhet i utrykket og er funksjonabel til å holde sammen både gåsungene og buketten.


Jeg satt også sammen en bukett uten konstruksjon, hvor jeg fikk idé fra læreren med å lage hull i et Aspidistra blad for å bruke dette annerledes og alternativt. Så hullene er laget med hullmaskin, før det er stukket Craspedia mellom for å skape en slags vifteform. Her er det brukt en lilla Germini for å lage en kontrast og spenning, og kontrastene her er Tynn-tykk i stilkene, flat og bred mot liten og rund, ru mot glatt og flat mot sirkel(ball). Den lilla Germinien har også en sterk farge, som er kontrast mot den litt mer duse fargen til Craspediaen.



Mellom de to bukettene kom det en lærer innom og forelsket seg i Strelitziaen, og ville ha med denne til noen som hadde bursdag. Ettersom jeg var ferdig, fikk jeg da oppgaven med å lage buketten hennes. Da ble jeg og læreren enige om at et surret Aspidistra blad ved bindepunktet gjorde prikken over i'en, samtidig som det ikke tok bort noen oppmerksomhet fra Strelitziaen. Jeg la også til et blått bindepunkt her, for å forsterke komplementær-kontrasten i blomsten. Det samme gjorde jeg under innpakking, bare for å ta fram kontrasten igjen, og for å få det til å passe inn i oppgaven. Denne buketten ble da det vi kaller "Butikk-formal".

Oppgavene med dekorasjoner fikk jeg dessverre ikke gjort da jeg ikke var på skolen idag, torsdag.

Jeg må være helt ærlig å si at jeg ble mest fornøyd med arbeidene jeg hadde Strelitzia i, da jeg føler disse så best ut. Men det var veldig morsomt å jobbe med så annerledes arbeider, å kunne utfordre seg selv på denne måten. Det var vanskelig å jobbe med formal stil, ettersom du skal være så kunstnerisk, men allikevel ha så mange "regler" du må følge, da er det vanskelig å være kreativ. Men jeg må helt ærlig si at hele klassen har forbauset meg og gjort meg stolt, for så mange forskjellige og alternative arbeider har jeg ikke sett noe sted tror jeg!

1 kommentar:

  1. Jeg vil dele et vitnesbyrd om hvordan Le_Meridian finansieringstjeneste hjalp meg med lån på 2.000.000,00 USD for å finansiere marihuana-gårdsprosjektet mitt, jeg er veldig takknemlig og jeg lovet å dele dette legitime finansieringsselskapet til alle som leter etter måte å utvide hans eller hennes virksomhet project.the selskapet er finansieringsselskap fra Storbritannia / USA. Alle som søker finansstøtte, bør kontakte dem på lfdsloans@outlook.com. Eller lfdsloans@lemeridianfds.com. Benjamin er også på whatsapp 1-989-394-3740 for å gjøre ting enkelt for enhver søker.

    SvarSlett