lørdag 16. november 2013

Oppgave; Kistedekor til Bragernes Kirke


Torsdag fikk jeg i oppgave å planlegge og lage en kistedekor til en seremoni som skulle foregå i et utlevert kirkerom. Vi måtte analysere kirkerommet før vi startet. Dette var egentlig en gruppeoppgave, men ettersom jeg ikke var på skolen på onsdag fikk jeg den alene på torsdag. Jeg har aldri laget kistedekorasjon før.

Analyse av kirkerommet: Rommet er i gotisk/ny-gotisk stil(fra ca midten/slutten av middelalderen) med høye massive bygg, sterke farger og mørk belysning. Rommet har også buene og sirkelformene som er typisk for gotisk stil. Kirkerommet er stort og det kan se ut som at det også er god plass oppe ved alteret. Linjene er buene som går i rødt/burgunder, andre farger er hvite/creme vegger og noe grønnfarge innimellom. Overflatene virker glatte, med noe mønster men lite.
Stemningen i rommet er hjemmekoselig, ikke stivt. Rommet er verken varmt eller kaldt, men viser sterkt hva det brukes til.

Konklusjon: Gotisk/Ny-gotisk, rødt og hvit/creme, god plass, spisse buer, hjemmekoselig, smålig mørkt.


Når jeg var ferdig med å analysere leste jeg litt mer om gotisk stil, og fant da ut at roser, nelliker og liljer var blomstene som ble mest brukt på denne tiden. Dette var noe jeg ville få med i arbeidet mitt og jeg hadde dette i tankene da jeg så ut blomster til arbeidet. Jeg valgte å bruke creme-fargede og oransje roser, Ornithogallum, brudeslør og eventuellt gul chrysanthemum. Noe jeg ikke hadde med i skissen, var at av grønnt skulle jeg bruke Thuja.
Jeg bestemte meg samtidig for hvilken stilform jeg ville jobbe i, altså dekorativ, og hvordan form og slikt det skulle være på dekorasjonen.


Underlaget var to oasisblokker skjøtet med blomsterpinner. Jeg startet så med å fylle oasisen med Tjuja, samt å få frem formen jeg skulle ha, ved bruk av thuja. Jeg kunne vert flinkere på dette punktet og fyllt opp oasisen bedre. Det er noe jeg må tenke på til neste gang. 


Her har jeg kommet igang med å sette i blomster, men føler jeg burde bli flinkere med å bruke grønt til å fylle i. 


Det ferdige arbeidet ble jeg ikke fornøyd med. Jeg føler ikke selv at jeg har utnyttet materialene godt nok, eller at jeg har fått til korsformen ordentlig. Jeg tror den kunnet passet inn i kirkerommet, men om det var en ekte bestilling ville jeg tatt den fra hverandre og satt den opp på nytt, noe jeg ikke fikk tid til. Jeg har lært mye, men også det at jeg må bli mye flinkere med å gjøre grunnarbeid med grønt før jeg setter i gang med blomster.

Fullstendig materialliste:
Roser - Rosa
Grenroser - Rosa
Thuja - Tjuja occidentalis
Salal - Gaultheria shallon
Afrikalilje - Ornithogalum thyrsodies
Brudeslør - Gypsophila paniculata
Lisianthus - Eustoma grandiflorum
Oasis
Oasisunderlag/skål

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar