søndag 24. november 2013

Oppgave uke 47: Tema salgsprodukter til advent


Oppgave: Tegn minst tre ulike forslag til blomsterarbeid/produkter som raskt kan produseres og selges til jul i din bedrift. Du skal lage et av forslagene. Kalkuler produktets innkjøpspris inkl. mva. Begrunn dine valg og fortell hvorfor du mener dette er gode forslag for din bedrift. Lag en dokumentasjon som du kan bruke når du legger frem arbeidet for resten av klassen.

Forklaring av skissene:
Nr.1 Adventsstake. Denne hadde jeg allerede startet på, men ikke rukket å fullføre. Planen var da å gjøre den ferdig, i sølvskål med hvit mose og dekorert med kongler og lilla kuler.

Nr.2 Hjerte. Dette skulle lages av en ståltrådramme som skulle dekkes med buxboms, og settes på noen småkongler.

Nr.3 Krans. Kranseunderlaget skal dekkes med granbar, buxboms og squarrosa for å få variasjon. Øverst skulle det være to telysholdere og nederst skulle det være silkekongler og røde ilex bær.

Jeg hadde allerede startet på adventsstaken, så jeg fortsatte da på denne. Her brukte jeg da en grå oasis for å dekke bunnen og jeg brukte ferdig kuttede stearinlysholdere for å holde stearinlysene rette. Deretter dekket jeg oasisen med hvit mose som Oda på gruppa mi hadde plukket, og dekorerte med kongler, kastanjer og lilla kuler.


Vidre startet jeg å jobbe med hjerteideen, hvor jeg brukte ståltråd som matriale til å binde på.


Jeg festet kongler rundt om kring på hele istedenfor bare i det ene hjørnet, da dette passet inn.

Jeg føler begge disse produktene er gode produkter for min bedrift, ettersom jeg tror de kan bli godt tatt imot i en salgsbod, samtidig som de er ganske så raske å lage når man vet hva man skal gjøre. Adventsstake er noe de fleste har hjemme i adventsperioden, og ettersom yrket vårt består av botaniske materialer, kan man da bruke materialer som tåler å stå ut hele perioden og ikke dør/råtner halvveis.
Hjertet kan henges på en dør/i et vindu og spesiellt om det henger ute kan det godt henge ganske så lenge.

Hjertet kostet totalt 13kr i innkjøp +mva av materialer, mens adventsstaken kostet totalt ca 100,-

Kundeveiledning: Jeg ville fortalt kunden om at buxboms hjertet kunne blitt dusjet med litt vann ca hver 3-fjerde dag for å holde det grønnt, men at det vil tørke inn og holde seg grønt etterhvert. Jeg ville også foreslått at i adventsstaken kunne man byttet ut lysene med for eksempel røde for å skape mer jul, når det nærmer seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar