torsdag 19. september 2013

#1/3 Stor oppgave - krans

Igår, onsdag fikk vi en ganske så stor oppgave, som gikk ut på å lage en krans. I løpet av tiden vi jobber med oppgaven skal vi lære oss de vanligste teknikkene for å lage/dekorere en halmkrans, samt tilpasse en halmkrans til å bli i riktige proporsjoner, for så å dekorere den med punkt-dekor.


For å tilpasse kransen festet vi enkelt en ståltråd rundt kransen, og la på mer halm der det trengtes. Deretter surret(eller viklet, som det heter) jeg enkelt ståltråden rundt for at det skulle holde seg på plass. Da endte jeg opp slik som på bildet over og hadde et godt utgangspunkt med proporsjonene 1:2:1, altså kransens bredde fra ytterkant til innerkant=1, hullet i midten(diameter)=2 ganger kransens bredde, og andre siden av kransen har da igjen 1.


Her har jeg viklet på salalblader først, også fortsatt over på tuja. Disse metodene er ganske enkle, og er også helt like for begge plantetypene. Du kan også bruke samme metode på f.eks granbar.


Videre nålet jeg salalblader, som gjøres simpelt ved å lage små ståltråder som er buet(litt som en stift til en stiftemaskin) og sette de inn i den ene siden av bladet, for så å legge på et blad til, og nåle dette i samme side, som gjør at du nåler de fast i begge sider.


Dette var så langt jeg kom på onsdag. Jeg vet vi skal jobbe mer med denne oppgaven imorgen også, samt et par dager neste uke, så det kommer garantert oppdateringer når jeg kommer lenger! Hittil driver jeg tross alt bare å jobber med teknikkene. Jeg skal jo velge en av teknikkene og lage en ferdig dekorert krans!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar